Ipari partnerekkel a mérnökszakokért

Egyetem

Biomérnök, vegyészmérnök, villamosmérnök – a vállalatokkal közösen fejleszti képzéseit a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kara.

– Nem az íróasztal mögött találtuk ki, hanem valós igények hívták életre a vegyészmérnök MSc-képzést – hangsúlyozta Kéki Sándor szakfelelős csütörtökön a Természettudományi és Technológiai Kar ipari partnereinek tartott rendezvényén. Az Alkalmazott Kémiai Tanszék vezetője felidézte, hogy már az alapképzés 1999-es indulásánál megvolt az igény a mesterszakra is, de akkor még nem voltak megfelelőek a körülmények.

Hosszú évek kitartó munkájának és az infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően azonban idén novemberben az intézmény megkapta a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság engedélyét a vegyészmérnöki (gyógyszeripari, műanyagipari specializációk) mesterszak indítására. Kéki Sándor kiemelte, hogy a képzés létrehozásában nagy szerepük volt a kar kihelyezett tanszékeinek, valamint az olyan fejlesztéseknek, mint az országban egyedülálló kísérleti üzem, amely kompatibilis az iparban használt berendezésekkel és technológiákkal.

Az iparági partnerek szerepét hangsúlyozta Pintér Ákos dékán is, aki a szak elindítása kapcsán visszautalt rá, hogy már a 2010-ben elindított biomérnöki mesterképzésnél messzemenően figyelembe vették a térség vállalkozásainak igényeit, s ezúttal is így jártak el.

– A biomérnök MSc-szaknál jelentős mértékben együttműködtünk a Richter Gedeon gyógyszergyár szakembereivel, de ugyanez elmondható a többi mérnöki szakról is. Terveink között szerepel a villamosmérnöki MSc-képzés beindítása, amelyről többek között a National Instruments szakembereivel egyeztetünk, egyébként náluk is működik kihelyezett tanszékünk – fejtette ki Pintér Ákos. A dékán hozzátette, hogy a debreceni hagyományok nyomán fontos szakirány lehet az orvosi műszergyártás, valamint a járműipar.

A kihelyezett tanszékek nemcsak a mérnöki, hanem a természettudományi szakoknál is meghatározó katalizátorok, hiszen segítségükkel könnyebben tudják a képzéseket a munkaerőpiaci igényekhez igazítani. A kétféle képzési területről szólva Pintér Ákos rámutatott, hogy nehezen képzelhető el egyik a másik nélkül, mivel a technológiai szakok a természettudományok tudásbázisán alapulnak, a természettudományi képzések pedig a gyakorlati tudás révén tudnak fejlődni.

unideb.hu