Szendvicsgeneráció az alkonykorúakért

Egyetem

Az idősödő magyar társadalom problémáira és feladataira hívták fel a figyelmet a Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Tudománynapi konferenciáján.

Hirdessen nálunk! Megéri!

Hazánkban jelenleg minden ötödik ember hatvan éven felüli, 2050-re pedig várhatóan már harminc százalék fölött lesz a nyugdíjas korúak száma.

– Az idős kort nem problémaként, hanem társadalmi felelősségvállalásként kell kezelni. A Debreceni Egyetem feladata ebben sokrétű – mondta Csernoch László tudományos rektorhelyettes a Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Tudománynapi konferenciáján Hajdúböszörményben.

Hozzátette: fontos, hogyan kezeljük az idős korral együtt járó betegségeket, hogyan kezeljük a társadalomban meglévő szociális változásokat és van a témának nevelési oldala is: a fiatalokat arra kell nevelnünk, hogyan viszonyuljanak az idősebbekhez, az időseket pedig arra, hogyan viszonyuljanak megváltozott életkörülményeikhez.

Az alkonykor, az idősödő társadalom perspektívái című tanácskozáson a méltóságteljes öregedés, az időskori aktivitás kapcsán felmerült aktuális problémákra és feladatokra hívták fel a figyelmet a kar oktatói, kutatói, és a terület szakemberei.

– Egy társadalom értéke abban van, hogyan bánik gyermekeivel, az idősekkel, miként viszonyul hozzájuk. Karunk, mint a családi tanulmányok kara képzéseiben átfogja a teljes emberi életkort, s így tudományos kutatómunkája is kiterjed arra – hangsúlyozta Kovácsné Bakosi Éva dékán.

Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár kiemelte: évről-évre nő az egyedül élő idősek száma, a többgenerációs háztartások száma pedig drasztikusan csökkent az elmúlt évtizedekben, ezért fontos lenne, hogy megerősödjön az úgynevezett szendvicsgeneráció, amely gyermekeiről és szüleiről egy időben gondoskodik.

– Szerencsésnek tartom a szervezők témaválasztását, mert az idősekről, a generációk közötti együttműködésről nem lehet eleget beszélni. Egy idősödő társadalomban élünk Magyarországon, de ezt a jelenséget nem problémának tekintem, hanem inkább kihívásnak, ami mind inkább része a mindennapjainknak – fogalmazott Novák Katalin.

A Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar több kiadványban összegezte új oktatásfejlesztési elképzeléseinek szakmai eredményeit. Az elmúlt évben megjelent könyveket a szakmai előadásokat követően mutatták be a konferencián.

unideb.hu