IT Fitneszteszt: a diákok digitális készségei javulnak, de még van hová fejlődniük

Ország

A diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában – derül ki a visegrádi országok (V4), valamint Ukrajna fiataljai körében zajló nagyszabású online digitáliskészség-felmérés, az IT Fitneszteszt eredményeiből.

A felmérést Magyarországon koordináló IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által az MTI-hez szerdán eljuttatott közlemény szerint tavaly mintegy 184 ezer – végzős általános iskolás és a középiskolás – diák töltötte ki az informatikai jártasságot felmérő tesztet.

Mint írták,

a legjobb eredményt a diákok az internet kategória feladataiban érték el.

Érdekesség, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos feladatok a második és harmadik legsikeresebb kategóriák voltak az általános iskolák tesztjében, addig a legtöbb országban az idősebb válaszadók kevésbé eredményesen szerepeltek ezen a területen.

A felmérés szerint az irodai eszközök alkalmazásában összességében nem jeleskednek a diákok, ezen a területen a magyar és szlovák kitöltők érték el a legjobb eredményeket.

Sokan szerepeltek gyengébben a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában, és szintén sok diáknak vannak hiányosságai a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és kompetenciákban, valamint a munkáltatók által elvárt készségekben.

Az általános iskolások körében a résztvevő országok közül a szlovák tanulók érték el a legjobb eredményt, őket követték a magyar diákok, Csehország a harmadik, Lengyelország pedig a negyedik helyen végzett.

A középiskolás kitöltők között is Szlovákia volt a legsikeresebbek, majd Csehország, Lengyelország és Magyarország a sorrend

– közölte az IVSZ.

Idén először kaptak helyet az IT Fitnesztesztben a mesterségesintelligencia-eszközök (MI) használatára összpontosító feladatok: az eredmények szerint a középiskolások ismerik és tudják, hogyan kell intuitív módon használni az MI-t, ugyanakkor van még tér ezen eszközök további megismerésére, valamint arra, hogy helyet találjanak számukra az oktatásban – írták.

A tesztből kiderült az is, hogy a munkáltatók által elvárt követelményekkel összevetve a középiskolások irodai eszközökkel kapcsolatos készségei továbbra sem megfelelőek sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés területén.

Az adatmentéssel kapcsolatos feladat megoldása során is gyenge eredményt értek el a középiskolások, de még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások megértésében.

Összességében úgy tűnik, hogy a régió középiskolásai jól teljesítenek azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is – jegyezték meg.

A közlemény szerint az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezte meg 13 évvel ezelőtt az Európai Bizottság, majd az elmúlt 12 évben a projektet kiterjesztették előbb V4 országokra, majd Ukrajnára is.

A teszt olyan készségek felmérését tette lehetővé, amelyek az informatikai jártasság gyakorlatiasabb, haladó szintű ismereteire, készségeire és kompetenciáira összpontosítanak.

A felmérés nemcsak a résztvevők számára ad reális képet online készségeikről, hanem eredményei a pedagógusok és szakpolitikusok számára is hasznos iránymutatást nyújthatnak.

(MTI)