Nagyot szólt a Justin Bieber-nap a Szigeten, de baleset is történt – helyszíni beszámoló a fesztivál harmadik napjáról

Party Zone

Profizmus és magas szakmai felkészültség jellemezte az augusztus 12-i napot a Szigeten. A kiváló line-up behúzta a szokásos fergeteges Sziget-hangulatot, nem maradtak el az extrém partyarcok sem mint a fesztivál önjelölt látványelemei. Viszont soha nem látott por tette ködös novemberi estévé a Sziget harmadik napját, és súlyos baleset is történt az egyik fesztiválhelyszínen. Belenéztünk a nagyszínpadon Justin Bieber koncertjébe, és egy éjszakai spanyol kortárs összművészeti előadást sem hagytunk ki.

A koncert után távozó tömegben elhangzó kommentek alapján az este sztárfellépője, Justin Bieber (személye) megosztotta a magyar közönséget. A tinédzser lányok idolja, az  amerikai (kanadai) szívtipró leginkább külsejére és a gesztusaira kapta a csípős megjegyzéseket, pedig aki el tudott rugaszkodni a felszínes ítélkezéstől, az egy jól megtervezett, magas színvonalú, profi koncertet láthatott. Nem kell mindenkinek szeretni a pop és R&B műfaját, de azt nem lehet elvitatni Justin Biebertől, hogy valóban ő ebben a szakmában az egyik legjobb a világon, nem csoda, hogy ő volt a Sziget idei húzóneve és egyben a legdrágább fellépője. 

A Justin Biebert megelőző két nagyszínpados fellépőnek egyébként már sikerült kellőképpen bemelegítenie a közönséget. A fél hatos csapatnak, a német MEUTE-nek nem ez volt az első magyarországi koncertje, korábban már felléptek az Akváriumban, viszont a Sziget Nagyszínpadán sem vallottak szégyent. A tömeg folyamatosan gyűlt, és a francia Les Twins-Against Discrimination-re teljesen megtelt a Sziget legnagyobb koncerthelyszíne, ami kicsit aggasztó is lett, hiszen Justin Bieber csak ezután (vagyis a fél kilences felvezető énekes, a belga Stromae) után következett. A francia csapat produkciója nemcsak zeneileg húzta fel a közönséget, hanem a nagy nemzetközi embermasszából egy valódi közösséget is varázsolt, amely tökéletesen egybeesik a Sziget eszméivel. Kitűnő döntésnek bizonyultak, mert a toleranciát és egyenlőséget hirdették, csakúgy, mint később Justin Bieber is, aki szintén szót emelt rövid színpadi beszédében a rasszizmus ellen. A franciák és belgák után végre megérkezett Bieber és vele együtt a végeláthatatlan tömeg is. Bár egyes lapinformációk szerint több embert ájultan emeltek ki a tömegből, a koncert alatt bejárva az egész helyszínt, inkább kellemesen szellősnek éreztem az eseményt, és egyáltalán nem emlékeztetett a szituáció az évekkel ezelőtti Ed Sheeran-koncertre, a halálfélelmére és pánikhangulatra, amelyet akkor én is átéltem. A Sziget láthatóan tanult az akkori helyzetből, és erőfeszítéseket tett ennek a kiküszöbölésére. Már a belépésnél nagy sárga ledfal hívja fel a figyelmet, hogy a nagyszínpad melyik oldala a kevésbé zsúfolt, hogy oda irányítsák a később érkezőket. 

A Sziget sok éve megszokott alaprajza is változott, a beléptetés, a fesztiválról való kijutás sokkal átláthatóbb – pár éve, amikor némi alkohol hatására, sokan órákig bolyongtak a helyszínek és sátrak között a kis erdei ösvényeken az óriásnak tűnő labirintusban, hogy megtalálják végre a kivezető utat. Most a csónakházas sétányra (ez minden gyakorlott szigetesnek alap tájékozódási pont) terelték a “kivezető forgalmat”.  Emellett a sétány mellett áll idén a Cirque de Sziget cirkuszi sátor is. Itt történt a harmadik nap súlyos balesete is. Egy kilazult daruról egy harminc év körüli francia artistanő zuhant alá hat méter magasból a szerkezettel együtt. A művésznek mindkét lába eltört, de kórházba szállításakor eszméleténél volt. 

Az éjszaka további rengeteg koncertlehetőséget és más izgalmas programot tartogatott. A pop-kultúra után úgy döntöttem, hogy a magaskultúra irányába, vagyis a Színház- és Táncsátor felé veszem az irányt, hogy egy random keresztmetszetet kaphassak a kortárs színházi világról. Nem bántam meg. A spanyol Insectotròpics: The Legend Of Burning Man összművészeti produkcióját sikerült elkapnom, amely az elmúlt évek egyik legnagyobb hatású színházi élménye volt számomra. A 360 fokban nézhető előadás koncerteket megszégyenítő vizuális elemekkel és szcenikával kápráztatott el. A darab egyébként Mohamed Bouazizi, egy fiatal tunéziai aktivista történetét dolgozta fel, aki 2010-ben felgyújtotta magát, és ezzel az önfeláldozó tettével kirobbantotta az Arab Tavaszt, a forradalmak korát. A produkció elképesztő technikai és előadói csapatmunka, amely hiba nélkül zajlott le. 

A (Justin Bieber miatt) legerősebb napnak szánt harmadik nap a Szigeten beteljesítette a küldetését – az elvárt nézőszám mellett a – cirkuszi balesetet leszámítva – minden komolyabb atrocitás nélkül, nagyszerű hangulatban zajlott le, ahol egymást érték a profibbnál profibb produkciók. Hátra van még három nap, és olyan előadók (Arctic Monkeys, Calvin Harris, Lewis Capaldi, Tame Impala, Anne-Marie, Steve Aoki, Sam Fender),  akiknek a neve is garancia arra, hogy a magasra emelt szint ne essen vissza.  A szervezők a nagy nap után kicsit fellélegezhetnek – azaz fellégezhetnének, ha a por nem szállna úgy a levegőben a Sziget köztársaságban megállíthatatlanul. Így inkább marad az ima, hogy egy lesújtó vihar helyett csendes nyári eső váltsa meg a szigetezők tüdejét. 

– Vida Virág –